Sunday, June 5, 2022

BESI BURUK JADI ARCA DI BHUBANESWAR INDIA


Oleh Dr. Rosli Zakaria

 

Mengutip tin-tin minuman , besi-besi buruk, bukan suatu yang luarbiasa dalam masyarakat  Malaysia hari ini. Malahan aktiviti sedemikian menjadi satu  sumber pendapatan yang agak lumyan ketika ini. Dengan harga barangan yang kian naik, industri besi turut mencatat harga yang cukup tinggi. Baru-baru ini saya  membayar 40.00 untuk 20 kilogram besi  buruk yang saya beli di salah sebuah pusat pengumpulan barang-barang recycle.  Namun syarikat pengumpul  hanya membayar  sekitar  0.85 sen untuk harga sekilo setiap barangan besi buruk yang dihantar ke tempatnya. Namun bagi masyarakat umum besi buruk mungkin sekadar diangkat sebagai satu perniagaan  semata-mata. Tidak terjangkau oleh fikiran mereka  bahawa besi-besi buruk tersebut boleh diangkat ke tahap yang lebih bermakna dan lebih bernilai.

 

Dalam konteks seni, perkara biasa seringkali boleh ditukar untuk menjadi suatu yang luar biasa,  begitulah hal dengan besi-besi buruk  ditangan pengarca mampu bertukar menjadi arca yang bernilai ekonomi dan budaya. Di penghujung 2019 (1 Nov – 26 Nov ) penulis telah dipilih untuk mewakili Malaysia dalam 1st International Public Art Symposium di Bhubaneswar, Odisha India.  Simposium arca dari bahan terbuang ini telah berlangsung selama 21 hari dan dihadiri seramai 14 orang artis dari peringkat antarabangsa seperti dari - Malaysia, Sepanyol, Argentina, Canada, Belanda, China, Itali , Australia, Afrika, New Zealand, Ireland,  dan Belgium. Manakala seramai 7 pengarca tempatan (India) turut terlibat di dalam symposium ini. Apa yang menariknya didalam simposium ini setiap artis  telah dilonggokkan pelbagai bahan besi terbuang yang pelbagai kerektornya. Sebagai seorang pengarca yang sentiasa menjadikan bahan besi sebagai mediumnya, rasa teruja yang amat sangat apabila disuakan dengan bahan-bahan tersebut. Pengarca diberi kebebasan untuk mencadangkan apakah bentuk arca yang hendak di bina, namun haruslah bertemakan haiwan.


Papan Poster besar di lapangan

Pihak penganjur utama iaitu Artis Network Indian Culture (ANPIC) telah didokong kuat oleh Bhubaneswar Development Authority (BDA) dan Bhubaneswar Municipal Corporation (BMC) , telah merancang menjadikan symposium ini sebagai sebuah  muzium terbuka yang diberi nama Museum Waste to Art. Ini merupakan muzium  pertama seumpama ini di Odisha. Lebih menarik lagi adalah lokasinya  di Sektor 7- Kalinga  Nagar merupakan kawasan rizab kabel letrik seluas hampir 3 ekar  yang kebiasaannya di Malaysia dilarang untuk digunakan untuk tujuan aktiviti tetap. 

Menjadikan bahan besi terpakai sebagai sumber berkarya bukanlah suatu yang  pelik dan ganjil bagi seorang pengarca, Sejarah kesenian telah memperlihatkan ramai artis-artis tersohor telah menjadikan kadeah ini sebagai penghasilan karya mereka. Antara printisnya adalah seperti Pablo Picasso yang seringkas menggabungkan dua objek jumpaan iaitu tempat duduk basikal dan handle basikal untuk menjadi sebuah arca  Head Bull. Arca ini turut  menjadi antara ikon bagi arca yang dicipta dari bahan-bahan buangan. Seramai 21 orang pengarca telah dibantu setiap seorang dengan tukang kimpal dan artis pembantu daripada universiti tempatan. Selama 15 hari telah dijadualkan untuk pengarca berkarya. Antara bentuk-bentuk yang dihasilkan adalah seperti Harimau, Gajah, Burung Merak, Kura-kura, Singa dan pelbagai lagi bentuk-bentuk termasuk yang bersifat abstrak.

Simposium yang seperti ini merupakan salah satu kaedah untuk sesebuah negara mendapatkan arca  awam dalam bilangan yang banyak. Antara objektif utama setiap simposium termasuklah untuk memberi peluang kepada pengarca-pengarca menghasilkan karya dalam bentuk arca publik. Arca yang sedemikian agak sukar untuk dihasilkan tanpa pembiyaiaan daripada pihak-pihak tertentu. Melalui simposium ini juga telah berlaku  perkongsian pengalaman dan ilmu dalam kalangan pengarca yang terlibat . Perasaan kekitaan akan wujud dalam kalangan pengarca-pengarca yang tinggal setempat dalam jangka waktu tertentu. Penulis dapati kebanyakan pengarca dari negara eropah seperti UK, German, Ierland, Belgium, Argentina mempunyai  citarasa yang tinggi terhadap arca-arca dari bahan buangan. Mereka menjadikan karya arca dari bahan buangan sebagai salah satu sumbangan artis kearah mengawal dan melestari alam sekitar dari pencemaran longgokan bahan-bahan buangan.



Sepanjang simposium  berlangsung  pengarca berkesempatan dibawah melawat ke lokasi-lokasi bersejarah dan menarik di sekitar Bhubaneswar. Malahan sepanjang pergerakan di sini menaiki bas yang sentiasa berbunyi honnya memberikan sumber ilham buat penulis menghasilkan lakaran-lakaran  karya dengan siri pin..pin..pon…pon Bhubaneswar.

Bhubaneswar kota yang sedang membangun sentiasa hidup dan dinamik, Ditambah dengan  inisatif kerajaan tempatan melalui  simposium ini membina Arca Publik cukup-cukup mengujakan. Sayangnya hingga ke hari ini Malaysia masih gagal menganjurkan sebarang symposium arca  selepas berjaya menjadi tuan rumah  Symposium  ASEAN Sculpture di Kuala lumpur pada tahun 1987. Enam arca yang masih tegak berdiri di Taman ASEAN menjadi bukti perpentingnya simposium seperti itu perlu diadakan untuk memenuhi pengisian rohani yang sering keras dan kaku akibat disogokkan dengan pembangunan fizikal yang keterlaluan.

Kerisauan perihal ketidakseimbangan kemajuan fizikal dengan kerohanian seperti yang disuarakan oleh Allahyarham Seniman Negara Syed Ahmad Jamal satu ketika dulu amat berasas, buktinnya Arca Puncak Purnama runtuh disondol kedangkalan rohani segelintir pihak-pihak tertentu. Namun mentari pastikan mucul selepas lebatnya hujan yang turun. Ayuh kita  bergerak kearah itu…..


 


No comments:

Post a Comment