ARCAKU
Unity of Nature
Jika ditanya kepada setiap
pengarca, apakah antara kepuasan yang hampir maksima didalam
penghasilan sesebuah arca. Antara jawapan yang mungkin di terima adalah, sekiranya
saya berjaya menghasilkan arca dalam bentuk fizikalnya yang besar dan
kemungkinan diletakkan di ruang terbuka untuk tatapan masyarakat umum dan kekal
dalam jangka waktu yang lama. Aku cukup yakin menghasilkan arca awam merupakan
salah satu kepuasan yang dicari oleh setiap pengarca, apakan tidak sesebuah
arca awam dapat dinikmati dan diingati sebagai salah satu tanda untuk sesuatu lokasi yang
menajanya. Lebih dari itu pengarcanya
mampu tersenyum melihat keberadaan arca yang menjadi manifestasi
pemikiran dan falasfah pengarcanya sendiri.
Dalam
konteks aku sebagai seorang pengarca, peluang pertama telah datang pada tahun
1999, dimana aku telah dicommission
oleh pihak Sime Derby untuk membina sebuah arca di bangunan Wisma Traktor,
Subang Jaya. Arkitek Hijas Kasturi telah dipertanggungjawabkan untuk
mengubahsuai ruang didalam bangunan tersebut lantas berkenan dengan model arca Unity of Nature untuk dibina dengan sekala yang besar.
Unity of Nature, 300cm x 100cm x 230cm, metal, 1999. (gambar
diambil dlm tahun 2010)
Background projek;
Melalui Art Case Gallery yang
dimiliki oleh Raja Azhar, aku telah diminta untuk menghantar beberapa model
arca awam untuk dibina di KLIA. Maka aku telah menghasilkan dua buah model,
tapi malangnya ketika itu (1997) kerisis ekonomi berlaku maka projek untuk
menghasilkan arca awam di KLIA telah dibekukan. Namun begitu kedua-dua model
yang telah aku hasilkan telah di pamerkan di Art Case Gallery. Menurut Raja
Azhar beliau telah didatangi oleh Hijas Kasturi yang sedang mencari beberapa karya seni termasuk painting dan arca untuk diletakkan di
Bangunan Wisma Traktor di Subang Jaya. Terdapat satu ruang yang luas di dalam
bangunan iaitu lobi utama yang mahu diletakkan sebuah arca (sebelum ubahsuai berlaku ruang
tersebut telah diletakkan dengan sebuah jentolak bersaiz sederhana). Makanya
arca aku Unity of Nature telah
berjaya menarik perhatian Hijas untuk di jadikan arca awam di lokasi yang
dinyatakan. (Hijas Kasturi juga merupakan salah seorang kolektor yang telah
membeli beberapa arca aku dari siri pragnat
kemungkinan besar beliau telah terbiasa denga arca-arca yang telah aku
hasilkan). Pemilihan oleh Hijas merupakan satu penghormatan tinggi bagi pengarca baru(ketika itu)
seperti aku.
Model arca Unity of Nature
Proses pembinaan
Memulakan kerja-kerja membina
sebuah arca awam yang bersekala besar merupakan satu kegembiraan sekaligus satu
cabaran besar buat aku yang pertama kali menghasilkannya. Tanggal 19hb April
1999 bermulalah kerja-kerja membina arca yang sebenar. Aku telah menyediakan
sebuah buku log sepanjang projek ini berlangsung. Dibawah merupakan salah satu
petikan dari buku log tersebut. Ianya dicatat pada hari pertama memulakan
kerja-kerja menghasilkan arca. Sebelum itu masih aku ingat telah berlaku
pertemuan dengan bekas tok guru arca iaitu Ramlan Abdullah dan Ariffin Mohd
Ismail, perbincangan ringkas
mengenai teknikal aspek
telah berlaku. Dan ini memberi kelancaran dalam proses demi proses sehingga
arca ini siap didirikan di lokasinya.
Catatan pada
19.4.1991, merupakan hari pertama memulakan kerja.
Lukisan teknikal
ringkas dan maklumat concept of sculpture
Segala kerja-kerja menghasilkan
arca ini telah aku lakukan di bengkel kedai yang aku sewa di Taman Kota Jaya,
Kota Tinggi Johor. Dengan keluasan yang terhad aku terpaksa menggunakan ruang
luar di belakang bengkel untuk membina bahagian-bahagian besar yang tidak bersesuaian di buat di dalam bengkel.
Bahan mentah seperti kepingan besi, besi bulat berlubang dan lain-lain bahan
telah aku beli disekitar kedai di Kota Tinggi, malahan aku juga telah
mendapatkan beberapa bahan dari kedai menjual besi lusuh. Proses mencantum dan
membentuk telah menggunakan kaedah kimplan samada dengan arch welding ataupun gas
welding.
Mendapatkan
pembantu amatlah sukar khususnya yang memahami permasalahan bentuk arca. Aku
telah menggunakan dua orang belia lepasan SPM selaku pembantu. Namun begitu
pembantu tersebut tidak punya
kemahiran untuk kerja-kerja besi lantas
pergerakkan kerja agak lambat disebabkan aku juga terpaksa memberi
tunjuk ajar hal-hal yang berkaitan kerja besi. Selepas 65 hari aku telah
mendapatkan khidmat pembantu yang
mempunyai kepakaran didalam kerja kimpalan dan beliau juga seorang lulusan
didalam jurusan arca dari Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka dari Shah Alam. Beliau
yang saya maksudkan adalah Saharudin Supar yang lebih dikenali sebagai Pak Ali
( kini bersama aku menjadi tenaga pengajar di FSSR UiTM Melaka).
Aku bersama
pembantu, Pak Ali sedang berehat
di samping arca Unity of Nature.
Keseronokan menghadapi cabaran
membina arca awam merupakan suatu ilmu yang tidak mampu diperolehi di mana-mana
institusi, hanya melalaui kerja-kerja sebenar dan pengalaman mengharunginya
barulah pemindahan ilmu akan berlaku. Malahan aku dan arcaku menjadi satu objek yang menarik minat
masyarakat sekeliling yang agak dangkal dengan karya seni yang bernama arca
awam.
Beberapa gambaran pengarca dan pembantu sedang melaksanakan kerja-kerja yang melibatkan beberpa alatan seperti chain blok untuk mengangkat sebahagian
bentuk arca.
Antara catatan yang
dibuat pada hari yang ke 17
pembinaan arca dilakukan.
Aku sedang
menunggang arca sambil membuat kimpalan
Aku dan Saharuddin Supar
dalam proses untuk mengangkat bentukan yang diikat sebanayak 14 batang besi
berbentulk pipe. Kerja-kerja
dilakukan pada malam hari.
Perjalanan ke Lokasi dan pemasangannya.
Selepas 93 hari bergelumang
akhirnya pada 21hb Julai 1999 arca Unity of Nature telah siap dan diangkat ke
atas lori treler dan pada waktu malamnya aku menjadi kelindan lori mengiringi
arca aku sendiri. Beberapa peristiwa menarik sepanjang perjalanan membawa arca tersebut telah berlaku, antaranya
ianya dikerumuni ketika berehat di RNR Dengkil.
Arca Unity of Nature telah sampai ke
destinasinya di Subang Jaya.
Kerja-kerja
memasang arca dengan bantuan beberapa orang rakan-rakan
termasuk Ramlan Abdullah
Statement
arca yang diambil dari proposal
Unity of Nature (Public Sculpture),Metal,1999
This sculpture is about the popular Malay saying,
“united we stand … divided we fall,” which suggests the need to be united in
doing something to achieve success. However, if we were separated, everything
will fall apart.
The sculpture consists of two parts. Part A: The
base depicts a semi-triangular shape mounted on two intricately carved posts.
The shape represents a portion of the world wherein lies the Asian Region,
whereas the base represents the Malaysian art of carving.
Part B: attached to the semi triangle, is a bundle
of 14 metal twigs wound together. On top of the twigs are 5 protruding
semi-oval shapes. The 14 metal twigs represent the solidarity of the 14 states
of Malaysia (unity) while the semi-oval shape (nature) depict the 5 obligations
of Malaysia citizen which are
1.Faith in God
2.Loyalty to the kings and the country
3.Respect for the Constitution
4.Law and Order
5.Courtesy and politeness
Akhirnya unity of nature telah melayakkan aku menjadi pengarca yang terlibat didalam kerja-kerja menghasilkan arca awam untuk tahun-tahun berikutnya hingga kini....alhamdulilah.
* Tulisan ini telah dikeluarkan didalam majalah online Artikel
No comments:
Post a Comment